معرفی صنایع دستی سمنان
نوشته شده توسط : شادی

معرفی صنایع دستی سمنان

استان سمنان یکی از پهناورترین استان های ایران به حساب می آید و جمعیت زیادی را در شهر سمنان دارد.  اگر تا به حال به سمنان سفر کرده باشید، با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری آن آشنا هستید.

در میان همه جاذبه هایی که این استان را از سایر استان های ایران متمایز می کند، صنایع دستی و سوغاتی های متنوع آن جایگاه ویژه ای دارد.

صنایع دستی هر استان شناسنامه آن استان محسوب می شود و اطلاعات زیادی را درباره تاریخچه و گذشته آن به جهانیان نشان می دهد.

اگرچه استان های مختلف ایران صنایع دستی متنوعی دارند و فرهنگ غنی را از خود به نمایش می گذارند، اما سمنان یکی از معدود استان هایی است که طیف صنایع دستی در آن بسیار گسترده است.

پس اگر تصمیم گرفته اید به این استان زیبا سفر کنید و از صنایع دستی اش بهره ببرید در این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی این صنایع دستی بپردازیم. خرید صنایع دستی

سفال و سرامیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سمنان مرکز تولید سفال ها و سرامیک های زیبا و منحصر به فردی است که زیبایی شان چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند.

همه ما خیلی خوب می دانیم که سفال یکی از قدیمی ترین دست سازه های انسان است و اطلاعات زیادی را درباره گذشتگان برایمان فراهم می کند.

سفالگری و سرامیک سازی در این استان قدمتی طولانی دارد و  قدمت برخی از اشیای کشف شده توسط باستان شناسان در دامغان به چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

سمنان خاک مرغوب و کویری دارد و به همین دلیل توانسته است محصولات جذاب و شگفت انگیزی را در حوزه سفال و سرامیک به جهانیان عرضه کند.

اگر می خواهید به این استان سفر کنید، از فروشگاه های معتبری که در حال فروش محصولات سفالی و سرامیکی هستند هم بازدید کنید. به طور حتم از دیدن این همه محصولات زیبا متعجب خواهید شد.

قالی

قالی بافی یکی از رشته های هنری پر طرفدار در استان سمنان محسوب می شود و قالی ها و گلیم های زیبای آن در ایران شهرت خاصی دارد.

در گذشته افراد زیادی در حوزه قالی بافی و ترسیم نقشه های آن فعالیت داشته اند، اما با ورود فرش های ماشینی و تولید انبوه این فرش ها، بازار کار این افراد نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و مشکلات متعددی را برایشان به وجود آورد.

با این حال هنوز هم صنعت قالی بافی در این استان پابرجاست و طرح های خشتی، لچک، گلدانی و گل و مرغ قالی های آن نظر هر خریداری را به سمت خود جلب می کند.

نکته مهمی که درباره قالی های سمنان وجود دارد رنگ زمینه آن هاست که اغلب به صورت لاکی و سرمه ای بافته می شود و جان تازه ای به آن ها می بخشد.

 گلیم

یکی دیگر از محصولات و صنایع دستی ارزشمندی که در استان سمنان یافت می شود، گلیم است. تولید و بافت گلیم به سالیان خیلی دور باز می گردد، به طوری که قدیمی ها برای پر کردن خانه هایشان از گلیم هایی که خودشان بافته بودند استفاده می کردند.

این اثر هنری زیبا بافت ساده تری نسبت به قالی دارد و به همین دلیل قیمت آن نسبت به قالی هایی که در سمنان فروخته می شوند پایین تر است.

عشایر و روستایی هایی که در گرمسار و سمنان سکونت دارند بیشتر از سایر افراد به گلیم بافی علاقه مندند. اگر به دنبال یک سوغاتی زیبا و در عین حال ارزان هستید بررسی گلیم های سمنان را از دست ندهید.

نمد

حالا که درباره گلیم و قالی های جذاب سمنان صحبت کردیم، بررسی نمد و محصولات نمدی که در این استان عرضه می شود نیز خالی از لطف نیست.

یکی از هنرهای قدیمی مردمان استان سمنان نمدبافی است و این هنر قدمت دیرینه ای دارد. اگر به شهرهای سمنان، شاهرود و دامغان سفر کنید، ردپایی از محصولات نمدی همچون زیرانداز را مشاهده خواهید کرد. بی شک این محصولات منحصر به فرد سوغاتی خوب و ارزشمندی برای عزیزانتان خواهند بود.

جاجیم

نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی جاجیم می رسد که نوعی زیرانداز است و محبوبیت خاصی در میان سمنانی ها دارد. این محصول بی نظیر با نخ های رنگارنگی که از جنس پشم یا پنبه هستند بافته می شود و کاربردهای متنوعی دارد.

روستاییان و عشایر علاوه بر اینکه از جاجیم به عنوان زیرانداز استفاده می کنند از آن برای بسته بندی اشیا و لوازم شان نیز بهره می برند. در استان سمنان نوعی جاجیم هم بافته می شود که اهالی آن را به عنوان بقچه مورد استفاده قرار می دهند.

محصولات چاپ قلمکار

در زمان های خیلی دور که دستگاه های مختلف چاپ هنوز اختراع نشده بود، افراد برای چاپ طرح های مورد نظر خود بر روی پارچه از روش های مختلفی استفاده می کردند.

یکی از همین روش های سنتی، چاپ قلمکار نام دارد که نوعی چاپ سنتی بر روی پارچه محسوب می شود. در حال حاضر چاپ قلم کار به وسیله قالب های چوبی که نقوش برجسته ای بر روی خود دارند انجام می شود.

برای اجرای این فرآیند، اولین و مهم ترین گام تولید قالب های حرفه ای است. طرح هایی که قرار است روی پارچه چاپ شوند بر روی چوب گلابی یا زالزالک تراشیده می شوند.

از این فرآیند برای تولید محصولات متنوعی در استان سمنان استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به رومیزی، جانمازی، سفره و





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: